Świat angob - cz.1/2

ANGOBA

Angoba jest surowcem naturalnym. To rodzaj oczyszczonej płynnej gliny w kolorze białym lub zabarwionym z dodatkiem składników ogniotrwałych jak skaleń, kaolin, tlenek glinu lub kwarc. Gdy rozrzedzimy ją za pomocą wody do gęstości śmietany, możemy nakładać ją na glinianą powierzchnię, która osiągnęła "konsystencję skóry"(zachowuje jeszcze wilgoć, lecz jest trudna do zdeformowania). Pojęcie „konsystencji skóry” będzie towarzyszyć nam jeszcze nieraz czytając ten wpis;-) Jeżeli mamy czas i chęci to możemy sami przygotować angobę z dobrej jakości białej plastycznej gliny.

Techniki przy użyciu angoby mogą nadać jakość jakiej nie jesteśmy w stanie uzyskać żadną inną metodą dekoracji. Ma wiele zastosowań począwszy od retuszu defektów czerepu, aż po tworzenie dekoracji malarskich oraz rysunkowych. Angoby w przeciwieństwie do szkliw dających połyskliwą powierzchnię, dają powierzchnię matowe.  Nie oznacza to jednak, że jak włożymy do pieca na wysoką temperaturę angobę z przeznaczeniem na niski wypał nie popłynie i się nie zeszkliwi.

JAKIE SĄ TECHNICZNE FUNKCJE ANGOBY?

  • zatyka pory i pomaga ukryć defekty gliny
  • sprzyja zeszkleniu się szkliwa ponieważ jest mniej porowata i dobrze oczyszczona
  • zmienia kolor gliny z którego zostało wykonane naczynie. Na przykład na białą glinę możemy nałożyć czerwoną lub na odwrót.

JAK NALEŻY JĄ MIESZAĆ?

Zależy od tego jaki efekt chcemy uzyskać.Nasza glinka może tworzyć dekoracje strukturalne jak i malarskie.Do wody dodajemy sproszkowaną angobę aż do uzyskania odpowiedniej konsystencji. Nasza mikstura może nawet przypominać majonez jeśli chcemy uzyskiwać faktury a jeśli lubimy malować z efektem akwareli to bliżej jej do konsystencji kawy ze śmietanką. Zachęcamy w każdym wypadku dodawać ok 10% ceramiqfixa.

A JAK JĄ NAKŁADAĆ?

Angoba oraz praca, na którą będzie nakładana, powinna mieć taką samą kurczliwość. Ważną zasadą jest nakładanie angoby na podsuszoną masę o konsystencji skóry. Wspominaliśmy o tej konsystencji już na samym początku wpisu;-) Nie uwolnicie się od tego pojęcia ;-) Powierzchnia naszego naczynia nie powinna być ani zbyt miękka ani zbyt twarda. Jeżeli będzie zbyt miękka i wilgotna, naczynie podczas wchłaniania wody może się zapaść, a ze zbyt suchego i twardego naczynia angoba może odpaść, ponieważ naczynie wchłonie wodę, a glinka się skurczy. Pamiętajcie także, że grubsze warstwy nałożonej powłoki są bardziej podatne na spękania.

Uwaga! Metody nakładania angoby na suche prace lub wypalone na biskwit są odmienne od tych gdy nakładamy ją jeszcze na prace surowe. Na prace wypalone nakładamy angobę cieńko gdyż w innym razie może nam odpaść lub się złuszczyć. Na surowe natomiast możemy kłaść angobę nieco grubiej. Tym tematem zajmiemy się w kolejnym wpisie;)

METODY NAKŁADANIA ANGOBY

Metoda pędzla:

Dobrze jest stworzyć sobie najpierw na papierze projekt wzoru, który zamierzamy przenieść na naszą pracę. Pędzel powinien być miękki i płaski, wtedy zostawia mniej śladów. Najlepiej nadający się do tej techniki pędzel, to ten ze świńskiego włosia. Po wymieszaniu angoby, wkładamy pędzel do gotowego roztworu i jeżeli widzimy, że zbiera się na nim powoli kropla, wtedy wiemy, że przygotowaliśmy prawidłową gęstość angoby. Malujemy płynnie i bez pośpiechu. Staraj się ją nakładać równomiernie na powierzchnię swojej pracy.

Metoda polewania:

W pierwszej fazie kąpiemy wnętrze naczynia wlewając odpowiednio gęstą angobę do środka naczynia, a potem pokrywamy angobą górną część zanurzając tylko samą górę naczynia. Jeżeli chcemy mieć pokryte angobą całe naczynie, to dopiero następnego dnia, kiedy podeschnie, można zanurzyć jego dolną część i pozostawić do ponownego całkowitego wysuszenia.

Metoda pistoletu natryskowego:

Tej metody nie stosuje się raczej na prace wilgotne lub mające konsystencje skóry. Jest za to świetna do prac biskwitowych. Warstwa nałożonej angoby powinna mieć grubość ok 0,5 mm także trzeba nałożyć kilka warstw zanim osiągnie się wymaganą grubość. Angobę nakładamy zaczynając od góry pracy, następnie schodząc w dół. I tak cały czas, aż do pokrycia kolorem naszej pracy.

Metoda gąbki:

Gąbka świetnie nadaje się do angobowania. Zanurzamy ją w wymieszanej angobie i nakładamy warstwę powłoki, może być nawet dosyć grubo. Jak podeschnie trochę pierwsza warstwa nakładamy drugą. Teraz praca musi tylko wyschnąć i gotowe :-)

Wałek malarski:

Dobrze się go używa przy szerokich i płytkich naczyniach. W dobrze wymieszanej angobie zanurzamy wałek po czym malujemy nim naszą pracę. Dzięki wałkowi możecie uzyskać interesującą fakturę;-)

Ażurowa tkanina:

Nanieś angobę szerokim pędzlem, przy użyciu wybranej i przygotowanej tkaniny wwałkowując ją w miękką glinę. Twoim szablonem, mogą być różne ściereczki ze wzorami w zależności jaką fakturę chcesz uzyskać. Odczekaj aż praca trochę wyschnie i zdejmij tkaninę. Teraz możesz uśmiechnąć się na widok swojego pięknego wzoru;-)

Szablon papierowy:

Jeżeli jesteś szczęśliwym posiadaczem grubego papieru, który pochłania wilgoć to wycinając z niego wzór jaki Ci się wymarzy w głowie, a następnie przenosząc go na naczynie również możesz uzyskać ciekawe kształty i wzory. Gruby papier jest do wielokrotnego użytku. Można także użyć do tego gazetę, lecz tylko jednorazowo. Jeżeli zdobimy wielobarwnie trzeba wyciąć osobne szablony dla każdego koloru. Na odwrocie pokrywamy go cieńką warstwą wazeliny, a dopiero potem przykładamy w określonym miejscu czerepu. Do tego typu zdobienia angoba musi być bardzo gęsta, tak żeby pędzel stanął w sztorc.. Kładziemy szablon na pracy i szerokim pedzlem nakładamy na niego angobę. Nakładaj angobę od brzegu do środka, tak żeby farba nie ściekała pod szablon. Podnosimy ostrożnie szablon. Teraz możemy udekorować dodatkowo pracę techniką sgraffita, o której niebawem przeczytacie.

W kolejnym wpisie zajmiemy się technikami zdobienia angobami. Już teraz zapraszamy do lektury;-)

 

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię