Świat angob - cz. 2/2

TECHNIKI ZDOBIENIA ANGOBAMI

Wiemy już co to jest angoba, znamy jej techniczne funkcje oraz metody nakładania.

Angobowanie to nie tylko zmiana pierwotnego koloru naszej pracy poprzez kąpiel w wielobarwnej mieszaninie. Suchą powłokę nałożonej już angoby można stosować jako tło do dekoracji. Należy jednak pamiętać, że kładąc na powstałe suche tło wilgotną angobę dekoracyjną, natkniemy się na problem z różnicami kurczliwości. Zdobiąc prostymi pociągnięciami pędzla nie powinny się pojawić problemy jak już kończymy jego ruch, początek powinien być już suchy.

Przed dokonaniem wyboru określonej techniki zdobienia dobrze jest wiedzieć jakiego rodzaju szkliwa będziemy używać do pokrycia naszych ceramicznych prac.

Efekt nakładania angoby na angobę

Wlej do wnętrza kubka, talerza lub miski białą angobę, a potem przy użyciu innego aplikatora wlej angobę w innym kolorze. Poruszaj troszkę miską żeby angoba rozlała się we wnętrzu naczynia, tworząc jedyny w swoim rodzaju wzór. Możesz teraz zaaplikować kolejny kolor, ponownie rozlewając go delikatnymi ruchami kubka, talerza lub miski. W efekcie, pojawią się bardzo ciekawie przenikające się wzajemnie kolorowe kleksy.

Sgraffito

Ta metoda przyniesie Tobie wiele pięknych efektów zdobienniczych. Zeskrobując angobę w wybranych miejscach odsłaniamy surowy czerep naszej pracy. Tę technikę stosowano w wielu kulturach. Pokrywamy angobą poddębiałe już naczynie, czekamy aż wyschnie, po czym za pomocą igły, możemy tworzyć ornamenty i przeróżne wzory wykorzystując kontrast gliny i angoby. Zanim będziemy skrobać wzór, polecamy narysować go najpierw ołówkiem na pracy, którą będziemy zdobić. Linie które będziemy tworzyć w suchej angobie mogą być nieprecyzyjne. Jeżeli chcemy uzyskać dokładny ładny rysunek bez odprysków, zwilż przed rytowaniem powierzchnię gąbką zanurzoną w wodzie albo mieszance wody z gliceryną (1:3). Jeżeli na krawędziach stworzą się okruszki to można je usunąć szerokim pędzlem lecz dopiero jak angoba całkiem wyschnie.


Masa hiszpańska PB
Precyzyjne oczka xiem


Angoby Ceramiq

Pastelaż

To malowanie strugą wyciskaną z elastycznej gumowej gruszki lub rożka. Bardzo charakterystyczne dla ludowego garncarstwa. Konsystencja angoby nie może być ani za rzadka ani za gęsta, a gruszka nachylona pod odpowiednim kątem. Dobrze jest stosować tylko jedno szkliwienie. Dekoracje te charakteryzują się wielką lekkością. Pastelaż możemy nakładać na prace świeżo pokryte angobą i wilgotne na nieangobowaną glinę posiadającą konsystencję skóry lub na powierzchnię pokrytą angobą, która osiągnęła konsystencję skóry. Długie linie, kropki i kreski to główne elementy tej dekoracji. Pamiętaj żeby gruszka była dobrze napełniona.


Zestaw 6 sztuk angob płynnych Botz
Pompka z aplikatorami do szkliwienia

Technika polerowania

To energiczne pocieranie powierzchni gliny gdy konsystencja przypomina skórę. Jeżeli masa będzie zbyt wilgotna po polerowaniu może zmatowieć i koniecznie trzeba będzie to powtórzyć jak masa podeschnie. Nadaje jej to piękny połysk. Czym pocierać? Może być to wypukła strony łyżki, drewniana pałeczka, gładki kamień albo żeberka i szpachelki, których używa się na kole garncarskim. Jeżeli masa nie była czysta albo zostanie wypalona za wysoko praca może również stracić połysk. Dobrze jest wypalić masę od 900 do 960 stopni. Czyli gdy nasza praca jest już poddębiała nakładamy na nią angobę i gdy naczynie przeschnie, płaskim narzędziem usuwamy grudki i polerujemy ścianki. Jak skończymy polerować możemy ozdobić prace techniką sgraffita.

Rezerważ czyli maskowanie

To nic innego jak zasłonięcie pewnych części na naszej pracy aby angoba nie dotarła tam gdzie tego nie chcemy, jednocześnie tworząc wybrany przez nas wzór. Możemy w tej technice użyć papieru gazetowego lub zwykłego. W obydwu przypadkach zasada jest ta sama.

- Rezerważ przy użyciu papieru

Masa musi być poddębiała i już raz pokryta angobą. Wycinamy z gazety wybrany wzór. Zwilżamy powierzchnię naszej pracy gąbką. Kładziemy na nią nasz gazetowy wzór, wycieramy gąbką krople wody które zostały po przecieraniu powierzchni i delikatnie nakładamy angobę szerokim płaskim pędzlem uważając żeby brzegi naszego papieru nie podniosły się. Po 3-4 godzinach możemy zdjąć papier i podziwiać powstały wzór.


Wosk
Lateks
Pędzel koza


Moletaż czyli inkrustacja surowej gliny.

Polega na wypełnieniu angobą rysunków wyrytych w surowej masie za pomocą aplikatora. Może być uzupełnieniem wcześniej opisywanej metody sgraffito ;-)


Fiolka plastikowa 80ml
Fiolka plastikowa 25 ml


Przecierki na biskwicie

Metoda stosowana na z biskwitowane prace, na których odcisnęliśmy wzory, lub odbiliśmy stempelki. Rozrabiamy angobę do w miarę rzadkiej konsystencji, nakładamy pędzlem na całą prace, bądź tylko w miejscu gdzie widnieje wzór a potem za pomocą ściereczki usuwamy nadmiar angoby delikatnie przecierając pracę. Dzięki temu angoba pozostanie w fakturze wzoru co nada naszej pracy stylu i charakteru.

I tak kończymy nasz wpis o cudnych angobach i możliwościach jakie ze sobą niosą. Życzymy Wam wielu pięknych prac i miłych chwil w tworzeniu;-)

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię